زیان قطعی برق به صنعت و اقتصاد کشور

قطعی برق در روزهای گذشته علاوه بر مختل کردن زندگی مردم خسارت زیادی را به حوزه اقتصاد و صنعت وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز قطعی برق علاوه بر خسارت‌های مختلفی که به صنایع وارد می‌کند در برخی از صنایع، مواد اولیه تولید فاسد می‌شود و لازم است زمان قطعی برق برای برنامه‌ریزی زودتر اعلام شود.همان‌طور که یک بخش درمانی از قطعی برق آسیب می‌بیند، صنایع غذایی نیز از این مشکل دچار مشکلات جدی می‌شود و در این شرایط باید فکر جدی برای رفع این مشکل شود.

صادر کردن برق به عراق  دلیل موجهی ندارد

آن طور که شرفی رئیس خانه صمت فارس می گوید: بی شک قطعی برق تاثیر و خسارت زیادی روی لوازم خانگی، صنعت، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و….. وارد می کند.

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه قطعی برق حتی به متوفیان در سردخانه‌ها هم آسیب وارد می کند و باعث متورم شدن اجساد می شود، می افزاید: زمانی که زندگی مردم بر روی مدار برق حرکت می‌کند بنابراین مختل کردن برق باعث می‌شود خسارت زیادی بر زندگی مردم وارد شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس  با اشاره به اینکه عدم مدیریت صحیح در حوزه برق باعث شده تا با مشکلات متعدد مواجه شویم بیان می کند: در شرایطی که خودمان در  این بخش با مشکلات متعددی مواجه هستیم صادر کردن برق به عراق هیچ دلیل موجه و منطقی ندارد.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است برق را در داخل کشور با قیمت صادراتی به افرادی که رمز ارز استخراج می کنند بفروشیم دیگر نیازی به صادرات این محصول به دیگر کشورها نداریم بیان می کند: ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر نرخ فروش برق به عراق  با نرخ استخراج رمز ارز برابر است.

استاندارد نبودن ترانس ها باعث شده سالیانه حدود 40 درصد پرتی داشته باشیم

رئیس خانه صمت فارس می افزاید: نباید فراموش کرد که سال‌هاست غفلت و عدم مدیریت صحیح وزارت نیرو باعث شده تا در حوزه های برق و آب با مشکل مواجه شویم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه استاندارد نبودن ترانس های برق در خیابان باعث شده تا سالیانه حدود 40 درصد پرتی در حوزه برق داشته باشیم می افزاید: ساماندهی این بخش باعث می شود اتفاقات مناسبی در حوزه برق رقم بخورد.

رئیس خانه صمت فارس عدم مدیریت و رها شدن امور باعث شده تا هر روز با یک مشکل مواجه شویم می افزاید: با توجه به اینکه 98 درصد آب‌ها صرف کشاورزی می‌شود اما با بررسی از میزان کشت و نوع محصولات متوجه می شویم که کشت بعضی از محصولات چندان صرفه اقتصادی ندارد.

شرفی در ادامه ادامه می دهد: استخراج رمز ارز تاثیر زیادی بر قطعی برق ندارد این در حالی است که عدم مدیریت در این بخش باعث شده تا ده ها برابر ضربه به اقتصاد کشور وارد شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر تب استخراج رمز و ارز افزایش یافته است ادامه می دهد: استخراج رمز ارز در کشور هیچ ایرادی ندارد چرا که فعالیت در این بخش هیچ منافاتی با اقتصاد ندارد.

زیان 15 الی 20 درصد قطعی برق به اقتصاد 

شرفی خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه هیچ تولیدی در بخش خودرو، معادن، نفت و …. نداریم بنابراین در این شایط استخراج رمز ارز می تواند مفید باشد.

کارخانه

وی با اشاره به اینکه قطعی برق حدود 15 الی 20 درصد به اقتصاد کشور زیان وارد کرده، می‌گوید: قطعی برق در کشور سبب شده تا حتی در نگهداری واکسن کرونا هم با مشکل مواجه شویم به طوری که قطعی برق در هر کشوری میلیارد ها دلار زیان وارد می کند.

   (گزارش: محمدرضا طاهری        https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1082677 )