کرونا

كرونا ويروس چيست ؟

كرونا ويروس چيست ؟

كورونا ويروس ها خانواده بزرگي از ويروس ها هستند كه ممكن است باعث ايجاد بيماري در حيوانات يا انسان شوند. در انسان
چندين نوع ويروس باعث عفونتهاي تنفسي مي شوند از سرماخوردگي گرفته تا بيماريهاي شديدتر مانند سندرم تنفسي خاورميانه
(MERS (و سندرم شديد تنفسي حاد (SARS .(ويروس ً اخيرا كشف شده باعث بيماري كورو ويروس 19‐COVID مي شود.

 

آیا قبلا ویروس دیگری از خانواده کرونا شناسایی شده است؟

سارس و مِرس بیماری‌هایی هستند که در گذشته با انتقال ویروس‌های کرونا از بدن حیوانات گریبان‌گیر انسان شده‌اند. در سال ۲۰۰۲، به‌خاطر نبودِ نظارت و کنترل کافی، سارس به ۳۷ کشور جهان راه یافت و زمینه‌ساز رعب‌ووحشت جهانی شد. شمار مبتلایان به این بیماری از مرز ۸ هزار نفر هم گذشت و درمجموع باعث مرگ ۷۵۰ نفر شد.

احتمال انتقال بیماریِ مِرس از انسان به انسان در مقایسه با مورد قبل کمتر است؛ اما مهلک‌تر است و آمار تلفات آن سنگین‌تر: از مجموع ۲۵۰۰ نفری که به مِرس مبتلا شدند، ۳۵ درصدشان فوت کردند.

کرونا
کرونا

اگر علائم کرونا را در خودمان دیدیم،‌ چه کنیم؟

با رعایت موارد زیر، از گسترش بیماری کرونا پیشگیری خواهیم کرد.

۱. به‌طور مکرر دست‌هایمان را بشوییم و تمیز کنیم

شست‌وشوی دست‌ها حداقل به‌مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی بسیار مهم است (همچنین زمانی که قصد آشپزی دارید). ضدعفونی‌کننده‌ها هم انتخاب مناسب دیگری برای تمیزکردن دست‌ها هستند. تا جای امکان از ضدعفونی‌کننده‌ای استفاده کنید که ۶۰ تا ۹۵ درصد آن متشکل از الکل باشد و به‌هنگام استفاده، خوب دست‌ها را به هم بمالید تا کاملا خشک شوند.

از تماس دست‌های کثیف با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید.

۲. خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک مصرف نکنیم

داروهای آنتی‌بیوتیک را فقط‌ و فقط با تجویز پزشک مصرف کنید و میزان داروی مصرفی یا نوع آن را خودسرانه تغییر ندهید. حتی اگر پیش از مصرف تمامی داروهای آنتی‌بیوتیک تجویزشده احساس کردید حالتان بهتر شده است، مصرفشان را قطع نکنید و طبق تجویز پزشک، دوره را تکمیل کنید.

۳. در صورت مشاهده علائم عفونت خانه را ترک نکنیم

اگر علائمی نظیر سرفه، تب، تنگی نفس، حالت تهوع یا اسهال را در خود دیدید، خانه را برای رفتن به محل کار یا کلاس درس یا مکان‌های عمومی ترک نکنید.

توصیه می‌شود که تا جای امکان رفت‌وآمد به بیرون از خانه را فعلا محدود کنید، مگر آنکه خانه را به‌قصد رفتن به بیمارستان ترک می‌کنید. از حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنید و تا جای امکان، از سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنید.

اگر فردی مبتلا به بیماری کرونا تشخیص داده شد، باید در خانه بماند و ترک خانه مستلزم تشخیص و صلاحدید مسئولان و متخصصان مراکز بهداشتی و درمانی است و باید با مشورت آنها صورت بگیرد.

۴. هنگام پختن غذا موارد احتیاطی و بهداشتی را رعایت کنیم

به‌هنگام پختن غذا، پیشخوان کابینت‌ها و نقاط دیگر را از قبل تمیز و ضدعفونی کرده باشید. غذاهای باقی‌مانده را در فریزر بگذارید و از قراردادن طولانی‌مدت آنها در دمای اتاق خودداری کنید.