رئیس اتاق مشترک تهران و چین مطرح کرد؛ باید ۱۰۰ درصد منابع ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی باشد

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان این‌که بانک مرکزی باید اختیار مطلق ارز را در دست داشته باشد، گفت: این یک اصل بنیادی بوده و در کشورهایی که این سیاست اجرا شده موفقیت آمیز بوده است، در ۶ ماه اخیر نیز روندی که شروع شده سیاست نسبی موفقی بوده است.

حریری افزود: ۹ ماه است که نوسان شدید ارزی نداشتیم با وجود این که در ۲ ماه گذشته با یک اتفاق بزرگ بین المللی به نام جنگ غزه مواجه بودیم، اگر در شرایط دیگری بودیم می‌توانست نوسانات شدیدی را ایجاد کند، اما بانک مرکزی آن نوسان را هم به صورت خوب کنترل کرد.

به گفته حریری، به بانک مرکزی اختیاراتی داده شده است که قبلاً در اختیار نداشته و دوم این که شرایط دخالت در بازار را بیشتر دارد به دلیل این که منابع ارزی بیشتری از قبل دارد، نکته سوم اما نکته منفی است که عبارت است از عدم توجه بانک مرکزی به تورم کشور که آن را باید در نرخ ارز لحاظ کرد، دومین نکته‌ای که می‌تواند آسیب برساند این است که ۱۰۰ درصد ارزهای غیرنفتی باید در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد این که بگویند ۷۰ درصد ارزها در اختیار بانک مرکزی باشد ارزهای باقی مانده می‌تواند آسیب زیادی به وضعیت ارزی کشور بزند.

این فعال اقتصادی تشریح کرد: نکته آسیب زا بعدی نرخ خرید ارز از صادرکنندگان است، پیشنهاد من این است که نرخ ارزی که صادر می‌شود آن چه را که سوبسید به او داده شده است پس بگیریم و ارز را با مدل عرضه و تقاضا به فروش برسانیم.

حریری تصریح کرد: باید تقاضاهای قانونی ارز را به خوبی پاسخ داد که اگر این تقاضاها به خوبی پاسخ داده نشود می‌تواند شاهد افزایش تقاضا در بازار آزاد شود. متأسفانه زمان انتظار برای دریافت ارز زیاد است و شرکت‌ها ۹۰ روز در صف تخصیص ارز می‌مانند.

حریری در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی نتوانسته رهبریت بازار آزاد را از بین ببرد، گفت: علت این است که در شرایط فعلی تمام ارز کشور در دست بانک مرکزی نیست، به عنوان مثال بسیاری از شرکت‌ها ۷۰ درصد ارز را در اختیار بانک مرکزی قرار داده و ۳۰ درصد در اختیار خود است، این ۳۰ درصد عدد بزرگی به اندازه ۱۰ میلیارد دلار می‌شود و به بازار آزاد جهت می‌دهد.

مجیدرضا حریری در پاسخ به سوال دیگر که برخی می‌گویند فنر بازار: من این قضیه را به هیچ وجه قبول ندارم. این فنر برای بازار نیست و فنر تحریم است، هر زمان که تحریم هستیم به دلایل سیاسی و غیراقتصادی بانک مرکزی به منابع در دسترسی ندارد، اگر فنری باشد به صورت معکوس است و باید قیمت ارز در محدوده‌های بسیار پایین‌تری از نرخ‌های فعلی باشد.