اردوغان به دنبال جذب سرمایه از امارات و قطر برای راه اندازی کریدور آسیا-اروپا

رئیس جمهور ترکیه برای سرمایه گذاری در جاده توسعه که از بندر فاو عراق آغاز و به ترکیه و سپس اروپا ختم می‌شود، به کشورهای امارات و قطر می‌رود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر این هفته خود به کشورهای عربی منطقه از جمله امارات و پس از آن قطر، از این کشورها مبلغی حدود 23.5 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در راه اندازی ترانزیت آسیا به اروپا درخواست خواهد کرد.

عبدالقادر اورال اوغلو وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در مصاحبه ای با بلومبرگ با اشاره به پروژه ترانزیتی که کشورهای خلیج فارس از بندر فاو عراق به ترکیه و پس از آن به اروپا اظهار داشت: این پروژه خط ارتباطی آهن و آسفالته است که دو قاره آسیا و اروپا را از طریق تنگه استانبول به هم متصل می کند. 

وی افزود: این پروژه در مرحله اول حدود 8 تا 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که به 20 میلیارد دلار خواهد رسید. برای خط آهن آن نیز حدود 3 تا 3.5 میلیارد دلار نیازمند است. این مسیر ترانزیتی که جاده توسعه نام دارد، کوتاهتر از کریدور تجاری خاورمیانه-هند است که از سوی آمریکا در ماه سپتامبر اعلام شد.

ترکیه امیدوار است که بتواند سرمایه لازم برای این مسیر ترانزیتی از بندر فاو در عراق به مرزهای ترکیه و سپس به اروپا را از کشورهای عرب منطقه از جمله امارات و قطر تامین کند.

/ منبع انتشار خبر : خبرگزاری تسنیم /